Wanneer: Van 31 januari t/m 7 februari 2020
Waar: Casa Rural El Patio in El Risco de Agaete te Gran Canaria

Vliegreis geleverd door: Ryanair
Datum heenreis: 31.01.2020 06:25 - 10:00 OE 2346, vertrekhaven: Dusseldorf - aankomsthaven: Gran Canaria
Datum terugreis: 07.02.2020 10:50 - 16:15 OE 2347, vertrekhaven: Gran Canaria - aankomsthaven: DusseldorfIMG 7131 (Middel)

Kosten Vliegreis: rond de 270 euro (priority)!

Vrijdag 31 januari 2020

De wekker gaat om 01.00 uur. Dit vroege tijdstip is nodig omdat we al om 6.25 uur vliegen vanaf Düsseldorf (Dld). 's Avonds zijn we al op tijd naar bed gegaan om toch nog enkele uurtjes te kunnen slapen. Alles is al in gereedheid gebracht de avond ervoor. Om 1.20 uur kunnen we vertrekken vanuit Klazienaveen. We doen er ruim 2.00 uur over om in Düsseldorf aan te komen. Hier had ik bij de firma Parkos - Airport Parkservice in Neuss voor 22,00 euro voor 8 dagen een parkeerplaats geboekt. Dat is geen dure parking maar is wel ongeveer 10/15 minuten verwijderd van het vlegveld. Toen we om 3.45 uur via de navigatie bij het adres aankomen, zie ik geen parkeerplaats zoals aangegeven. Na telefonisch contact bleek dat ik ongeveer 800 meter te ver was gereden. Bij aankomst staat er een busje klaar waar al een stel ook uit Nederland in zit te wachten. De koffers zijn inmiddels uit de auto gehaald. Ik ontvang een visitiekaartje met telefoonnummer die ik moet bellen als we onze koffers hebben opgehaald bij terugkomst. De sleutels wordt afgegeven. Inmiddels heb ik de koffers in het personenbusje gedaan en rijden we richting vliegveld. Na 12 minuten zijn we bij het vliegveld. We hebben alleen maar handbagage en thuis had ik online ingecheckt (verplicht bij Ryanair) zodat we vrij snel naar de bagage controle konden doorlopen. De controle verloopt vlot, we hadden thuis alle vloeistoffen in een plastic zak gedaan, zodat we binnen een paar minuten door de controle zijn. We hebben nog ruim de tijd om even rustig een boek te lezen, een broodje te eten en een toilet te bezoeken. Het inchecken begint al 5.50 uur en het vliegtuig vertrekt om 6.25 uur. We vertrekken al eerder dan 6.25 uur en komen al om 09.45 uur aan op het vliegveld van Gran Canaria. (De lokale tijd is op Gran Canaria een uur eerder). De totale vliegduur is 4.35 uur.IMG 7136 (Middel)

Het voordeel van handbagage is dat je niet hoeft te wachten. Bij het loket aangekomen, blijkt er maar een persoon te zijn en hij vertelde dat we naar de andere kant van het loket moeten komen. We moeten via de uitgang een behoorlijk stuk omlopen. Toen we daar aankwamen bleken er al 4 personen voor mij te zijn. Het duurt nog zeker een half uur voor dat ik de sleutels krijg van mijn huurauto. De huurauto had ik van tevoren geregeld via Sunny Cars. (Prijs voor 8 dagen 139 euro). Er is wel een creditcard nodig voor de 500 euro borg. De huurauto's staan aan de andere kant van de straat via de uitgang. Je moet met een lift een etage naar beneden. Dit staat slecht aangegeven en heb daarom iemand moeten vragen om er te komen. De huurauto is een groene Peugeot 2008 / 4drs. De auto heeft enkele beschadigingen maar deze zijn netjes aangegeven op het formulier. De tank zit vol zoals afgesproken. Wel geeft de auto aan dat de bandenspanning niet in orde is. We vinden echter geen persoon om dit aan te melden, daarom vertrekken we maar. Toch heb ik voor de zekerheid 4 foto’s gemaakt van de elke kant van de auto en van de kilometerteller. We zijn op weg naar de contactpersoon die ons naar ons huisje zal brengen.

Ik heb mijn IPhone meegenomen en de url van Google maps ingevoerd. De afstandsduur blijkt maar zelfs 1.10 uur te bedragen. In de reisbescheiden staat vermeld om contact op te nemen met de eigenaar. Bij de eerste de beste mogelijkheid parkeer ik de auto en bel ik met de eigenaar.  We spreken af om 12.15 /12.30 uur bij de plaatselijk bar waar we ons zullen treffen.IMG 7140 (Middel)

Onderweg op ongeveer 20 km voor het huisje zien we op een groot bord staan dat bij deze afslag een Lidl is. Het is overigens niet de enigste Lidl op Gran Canaria. We onthouden het afslagnummer zodat we later hier onze eerste inkoop kunnen doen.

De beschrijving klopt precies en we vinden de bar in El Risco. We komen er om 12.00 uur aan en wachten op de eigenaar. De eigenaar komt net voor 12.30 uur zodat we er toch wel ongeveer 30 minuten hebben gewacht. De temperatuur is uitstekend (25 graden) en de hemel is strak blauw.

Na een korte kennismaking en uitleg brengt de Spaanse eigenaar ons naar de casa. Het is een vrij steile weg en af en toe ook erg smal. Na ongeveer 10 minuten zijn we er. Hij geeft een korte uitleg over de zaken van het huisje en we ontvangen daarna de sleutels.

Casa El Patio is een vrij oud en rustiek huis. Het huis heeft een keuken, een slaapkamer, een zitkamer en een badkamer. Buiten is een zwembad en er zijn tafel en twee stoelen en er zijn twee ligstoelen. Ook is er een terras bij het huis. En er is een tv en wifi. Het geheel is wat rommelig, bij het zwembad is een ongelijke terras en verder ligt overal gravel.

Nadat de eigenaar is vertrokken, besluiten we om direct boodschappen te gaan doen en ergens een hapje te gaan eten. We gaan de steile weg terug en op de bochtige weg door de bergen van ongeveer 15 km komen we bij Agaete op de autoweg. Na ongeveer 5 kilometer zien we de afslag naar Lidl. Bij Lidl doen we onze boodschappen en gaan dan op weg terug naar de bar/restaurant waar we met de eigenaar hadden afgesproken, om een warme maaltijd kunnen nuttigen. Bij aankomst blijken ze alleen maar soep te hebben en een lokale gerecht met inktvis. Daar hebben we geen zin in en besluiten om vanavond bij de Casa te eten. We rijden terug naar de Casa.

De temperatuur op de vrijdag bedraagt 25 graden en de hemel is strak blauw. Na een halfuur liggen we al buiten te zonnen met een koel drankje. Met een fijn boek komen we de rest van de middag door en om 18.00 uur maakt Ineke een lekkere maaltijd die we hadden bedoeld voor de zaterdag. We gaan op tijd naar bed omdat we er een lange maar plezierige dag hebben opzitten.IMG 7143 (Middel)

Zaterdag 1 februari 2020

We slapen heerlijk uit tot 9.00 uur. Gisteren was een zeer lange dag. De zon komt echter pas na 10.00 uur te voorschijn omdat het huisje is omringd door bergen. Het is toch behoorlijk fris zodat we ontbijten aan de tafel in de keuken en we kunnen pas na 10.00 uur naar buiten om de zon te genieten. We besluiten vandaag de omgeving van het huisje te ontdekken. Maar eerst nemen we de tijd om lekker een boek te lezen en uitgebreid koffie te drinken. 's Middags maken we een wandeling door de kleine tuin.  Er bevinden zich tropische bomen en planten in de tuin. Het zijn vooral citrusbomen. Onder de mandarijnboom liggen eetbare mandarijnen die echter heeft veel pitten bevatten. Gerard waagt nog een duik in het zwembad, het water is lekker verfrissend. Deze zaterdag genieten we bij het huisje. In de middag worden we echter verrast door een persoon die door de tuin loopt. Het blijkt de buurman te zijn die een soort recht van overpad heeft. Hij is bezig om een watertoevoer naar de waterbassin te regelen. Waarschijnlijk krijgen ze zaterdag water vanuit de bergen voor de planten. 's Middags eten we aardappels, groente en worstjes die we hadden gekocht bij Lidl. Rond 18.00 uur verdwijnt de zon achter de bergen en dan daalt de temperatuur. 's Avonds kijken we nog naar de TV via onze Ipad. Het was een heerlijke ontspannend dag en morgen gaan we erop uit. Na een kort overleg besluiten morgen naar Las Palmas te gaan. Las Palmas is de hoofdstad van Gran Canaria en er zijn enkele markten die we graag willen bezoeken.

Zondag 2 februari 2020

Als we 's morgens opstaan, moeten we weer wachten op de zon die pas om 10.15 uur te voorschijn komt. Na een heerlijk ontbijt bereiden we ons voor op het bezoek aan Las Palmas. Het is een uur rijden om er te komen. We nemen een rugzak mee met wat fruit en drinken en gaan op weg. De slingerende bergweg blijft een uitdaging, vooral de scherpe bochten die er af en toe inzitten. Bij Agaete komen we op de snelweg richting Las Palmes.We parkeren onze auto in een parkeergarage van een grote winkel vlakbij de haven. De eerste 3 uur zijn gratis. Buiten zien we een groot cruiseschip liggen. De markt is vlakbij en we slenteren erover. Het is deels een rommelmarkt en ook staan er handelaren. We vinden geen geschikte koopwaar. De temperatuur is weer 25 graden en het wordt lekker warm. Na een uur rond te hebben gelopen over de markt hebben we het wel gezien en kijken nog wat rond in het centrum. Het is vrij druk omdat het zondag is. Een bezoek aan de Santa Ana kathedraal, het Casa de Colón en het Casa Consistorial. Het plein voor de kathedraal, Plaza de Santa Ana, de fraaie gebouwen en de acht bronzen beelden van verschillende honden zijn mooi om te zien. We zijn net binnen de drie uur weer bij onze auto in de parkeergarage en inderdaag hoef ik niets de betalen bij parkeer automaat. We gaan weer terug naar onze huisje. Onderweg eten we nog een hapje zodat we bij ons huisje tegen de avond nog een broodje kunnen eten. Later in de middag zijn we terug en genieten we weer van de heerlijke zon en ontspannen ons met een heerlijk boek. 's Avonds genieten weer van een heerlijk wijntje en kijken 's avonds nog even naar het nieuws op onze Ipad. Het was een fijne dag.IMG 7144 (Middel)

Maandag 3 februari 2020

Deze dag begint weer stralend vanaf 10.15 uur. De hemel is strak blauw. 's Morgens staat er weer iemand in de tuin. Hij groet ons wel vriendelijk en geeft de planten en de bomen water. Het huis is niet geheel omringd door een muur en eigenlijk vrij toegankelijk voor iedereen. We komen later in de week nog twee personen tegen omdat het ook de kortere weg is naar de volkstuinen. Ineke voelt zich vandaag niet helemaal fit en we besluiten niet zoveel te doen. Wel moeten we naar de winkel om inkopen te doen. We besluiten naar Lidl in Galdar te gaan. Dit is dezelfde Lidl die we vrijdag hadden bezocht. Rond 11.00 uur gaan we op weg naar deze winkel. Bij Lidl kopen we boodschapen voor een paar dagen. Vlak bij deze winkel is ook een goedkope pomp. Ik hoef echter nog geen benzine te tanken maar wil wel de bandenspanning controleren omdat de auto steeds aangeeft dat de bandenspanning niet in orde is. Ik controleer de spanning van elke band. En inderdaad is de spanning van de linkervoorband ver onder het vereiste niveau. Ik heb de bandenspanning van deze band op het vereiste druk gebracht. Het gebruik van dit apparaat is gewoon gratis wat je in Nederland niet veel meer ziet. De auto bleef ondanks de goede bandenspanning aangeven dat het niet goed was. Via het scherm van de auto kon ik deze toestand resetten en is het probleem verholpen. Ik ben opgelucht dat dit probleem is verholpen maar ik vraag me wel af of dit niet verholpen had moeten worden voordat ik de auto ophaalde. 's Middags verdoen we onze tijd met wat lezen en eigenlijk met niks doen. Wel maak ik gebruik van het zwembad om me af en toe af te koelen. In de tuin is ook een buitendouche om je af te koelen of om even af te spoelen als je in het zwembad bent geweest. Ineke maakt warm eten. We eten Lasanga en drinken er een heerlijk witte wijn erbij.  Na het eten kijken via de Ipad nog wat naar Nederlandse TV. Morgen willen we weer wat ondernemen.IMG 7147 (Middel)

Dinsdag 4 februari 2020

Deze morgen is de zon er weer. We kunnen ons ontbijt buiten nuttigen en als de zon schijnt ook heerlijk hiervan genieten. Ik zie dat ik al een kleurtje krijgen. Vandaag staat een bezoek aan het plaatsje Teror op het programma. Bedevaartplaats Teror wordt door de meesten gezien als het mooiste dorp van Gran Canaria. Aan het Plaza Nuestre Señora del Pino staat de indrukwekkende basiliek waar het eeuwenoude beeld van Maria bewaard wordt. Een hoogstandje van Canarische architectuur zie je in de Calle Real de la Plaza, waar historische gekleurde woningen met houten balkons prachtig zijn om te zien. Dit lezen we in de folder. Op weg naar Teror stuiten we op 7 kilometer van Teror op een weg versperring. De alternatieve route die via mijn navigatie wordt aangegeven is na ongeveer 1 kilometer ook geblokkeerd. We weten niet wat de oorzaak is maar het lukt ons niet om er te komen. We besluiten om een andere bezienswaardigheid te bezoeken. We gaan op weg naar Puerto de las Nieves. Dit kleine vissersdorp bij Agaete is uitgegroeid tot een populaire toeristische attractie. Hier komen vooral de lokale mensen om vis te eten en te zonnen op het zwarte kiezelstrand. Een mooi bouwwerk om te zien is de witte Ermita de las Nieves. Rond 17.00 uur zijn we terug gekeerd bij ons huisje en genieten nog even van de zon. Het was een zonrijke dag die we 's avonds nog even evalueren met een glaasje wijn.

Woensdag 5 februari 2020IMG 7179 (Middel)

Vanmorgen weer onder een stralende hemel ontbeten. We hebben vandaag gepland om naar Barranco de Mogán te gaan. De weg tussen Puerto de Mogán en het tien kilometer landinwaarts liggende Mogán voert je door de Barranco de Mogán. Dit vruchtbare dal laat je een grote diversiteit aan fauna in het vulkaanlandschap zien. Onderweg passeer je één van de fraaiste windmolens van Gran Canaria: Molino de Viento. Dit is wel een leuk foto momentje. We hebben in Mogán gegeten. Ineke heeft een heerlijk vissoep en ik heb gegrilde konijn besteld. Eerst krijgen we brood met een knoflooksaus. Het duurt wel even voordat we ons eten geserveerd krijgen maar het is het wachten waard. We sluiten af met een kopje koffie. De prijs van dit uitgebreid eten is bijna 35 euro wat hoog is voor de Canarische eilanden. Puerto de Mogán is ook de moeite waard om te bezoeken en er door te wandelen. Een leuk havenplaatsje met veel toeristische winkeltjes. Bij het terug rijden vergis ik me in de afslag (Maspalomas) zodat we door eerst een aantal tunnels moeten rijden en pas naar 14 kilometer weer op de goede weg terug zijn. Maar we hebben de tijd en genieten van deze bergachtige streek. Onderweg maken we nog een kort pauze met een fotomomentje. We zijn om 17.30 uur weer terug bij ons huisje. Morgen is alweer de laatste dag van deze leuke vakantie.

De tijd vliegt voorbij van deze zorgloze tijd. 's Avonds genieten we uiteraard weer van een lekker broodje en ik een biertje en Ineke een wit wijntje.IMG 7184 (Middel)

Donderdag 6 februari 2020

De morgen begint weer fantastisch. De zon schijnt heerlijk en we genieten uitgebreid van ons ontbijt. Het is onze laatste hele dag op Gran Canaria, morgenvroeg gaan we terug richting vliegveld om vervolgens weer terug te vliegen naar Düsseldorf. Dus vandaag nog even genieten van onze vakantie. Ik maak foto's van de omgeving van ons huisje. Het ligt in een vallei met een prachtig uitzicht. Het afval wordt in gezamenlijke afvalcontainers gescheiden verzameld. Ik vind deze containers in de nabijheid van ons huisje. Vanavond zal ik hier al onze afval naar toe brengen. Vlakbij ons huisje is nog een lokale attractie genaamd Charcol azur. We kunnen er lopend naar toe. Het is af en toe wel een moeizame klim en als we vlakbij zijn en de waterval kunnen zien, gaan we niet tot einde omdat het vrij steil is. Vanaf deze plek kunnen we ook mooi de gehele vallei zien. Het is indrukwekkend. In de verte zie ik een grote roofvogel rondcirkelen. Dan beginnen we weer aan de terugklim. We merken dat we er moeite mee hebben en nemen er rustig de tijd ervoor. Rond 14.45 uur zijn we weer terug en koesteren de zon nog een paar uurtjes. Tegen het einde van de middag ruimen we het huisje op en maken onze koffer weer in orde.

Na het avondmaal breng ik het afval weg en lees nog even de papieren door van de huurauto. We gaan niet al te laat naar bed omdat we morgen om 6.30 uur op willen staan om dan rond 7.00 uur te kunnen vertrekken richting vliegveld. We genieten nog even van onze laatste twee biertjes en de rode wijn. We kunnen het niet meenemen.IMG 7188 (Middel)

Vrijdag 7 februari 2020

Om 6.30 uur gaat onze wekker. Het ontbijt heeft Ineke gisteren al gesmeerd zodat we na een glasje Jus d'orange onze koffers naar de auto kunnen brengen. Ik check nog een keer alle ruimtes en sluit daarna het huisje. De sleutel wordt in een afgesproken plek gelegd zodat we rond 7.00 uur kunnen vertrekken. Om 7.35 uur hebben we de bochtige bergweg achter ons gelaten en komen op de autoweg richting vliegveld. Om deze bochtige weg in het donker te rijden is wel een speciale ervaring. Vooral als er achter je nog enkele automobilisten rijden die je graag voorbij willen maar dit niet kunnen. Op de snelweg in de buurt van Las Palmes komen we in de file. Het is erg druk en dat gaat door tot we de afslag naar het vliegveld en Maspalomas hebben genomen. Op deze snelweg niet ver van het vliegveld gooi ik de tank van mijn huurauto vol. De benzineprijs (Euro 95) is 107,9 cent per liter. Er gaat net is meer dan 35 liter in de tank. Dat is nog eens goedkoop tanken. We gaan op weg naar het vliegveld en we volgen de borden om onze huurauto weer in te leveren. Het inleveren gaat zeer vlot omdat er ik direct aan de beurt ben. Na de check van de vriendelijke dame en na het zetten van een handtekening, lopen we binnen 5 minuten al richting het vliegveld. We zijn mooi op tijd. Het is inmiddels 9.00 uur en het vliegtuig vertrekt om 10.50 uur. Toch gaan we direct naar de security check zodat we daarna tijd hebben om nog even rustig een kop koffie kunnen kopen en een boek te lezen. Ook een toiletbezoek hoeft dan niet gehaast. De controle check gaat vlot maar is altijd wel een gedoe om alles er eerst uit en daarna weer in te pakken. Er zijn weinig personen bij deze controle zodat we ook hier vlot door kunnen. Op de info borden staat nog geen vermelding van de vertrekterminal. Ongeveer een uur voor tijd zien we welke terminal we moeten hebben en het blijkt dat we er in de buurt zitten. Als we in het vliegtuig zitten, meldt de piloot dat hij een uur moet wachten ivm problemen met het navigatiepersoneel in Frankrijk. Een uur later vertrekt het vliegtuig en de reis verloopt voorspoedig zodat we om 17.15 uur aankomen in Düsseldorf. Na 10 minuten staan we op de afgesproken plek en bel ik de bustaxi. Het duurt echter nog 25 minuten voordat deze bus aankomt. Het is zeer druk in Dusseldorf en het duurt ook 25 minuten voordat we op de parkeerplaats zijn waar onze auto staat. Op de terugweg zijn we nog even aan geweest in Rheine om iets af te geven aan vrienden van ons. Ze hadden voor ons nog wat broodjes gemaakt en na een half uur verblijf, gaan we richting Kazienaveen. Om 22.30 uur zijn we weer thuis. Voor het komende weekend wordt een storm aangekondigd. De temperatuur hier is 9 graden en we hebben geen zon gezien die dag. We kijken terug op een zeer ontspannende vakantie en Gran Canaria kunnen we iedereen aanbevelen. Wat de Casa betreft zijn we niet zo tevreden. Voor een weekprijs van 1275,00 euro vinden we prijs/ kwaliteit niet goed. Deze Casa is te duur en heeft te weinig privacy. We raden daarom deze Casa niet aan. IMG 7151 (Middel)

groet

Gerard en Ineke

BeautySnakes

Hebben slangen uw interesse?
Kijk voor meer info op www.beautysnakes.nl
Nog 55 beschikbare dieren te koop!
Rhincophis01

Beautysnakes gaat binnenkort stoppen!

Casa portu

BBB&B Casa portu is gestopt.

Speciale datum

All 124890

Currently are 3 guests and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions

© 2022 Familie Heijnen. All Rights Reserved.