Wanneer: Van 26 februari t/m 4 maart 2016
Waar: Casa la Flamenca in Tijarafe te La Palma

Vliegreis geleverd door: Air Berlin
Datum heenreis: 26.02.2016 08:40 - 12:15 AB 3672, vertrekhaven: Dusseldorf - aankomsthaven: La Palma
Datum terugreis: 04.03.2016 13:05 - 18:30 AB 3673, vertrekhaven: La Palma - aankomsthaven: Dusseldorf

Kosten Vliegreis: rond de 700 euro!IMG 3580 Medium

Vrijdag 26 februari 2016

De wekker gaat om 3.00 uur. Alles is klaar gezet de avond ervoor zodat we om 3.20 uur kunnen vertrekken vanuit Klazienaveen. We doen er ongeveer 2.00 uur over om in Dusseldorf te komen. Hier had ik bij de firma Parkvogel op P24 voor 39,00 euro voor 8 dagen een parkeerplaats geboekt. Toen we aankwamen, ben ik vergeten om via mijn creditkaart in te checken. Wel had ik een parkeerkaart ontvangen bij de poort. Snel naar de bushalte want de bus kwam aanrijden. Binnen tien minuten waren bij het vliegveld. In Düsseldorf zijn de vertrekhallen op de eerste etage. Met de lift naar boven. We hebben alleen maar handbagage en thuis had ik online ingecheckt zodat we vrij snel naar de bagage controle konden doorlopen. De controle verliep vlot, wel moesten alle vloeistoffen in een plastic zak. Bij de terminal koffie gedronken. De prijs van twee koffie op de luchthaven bedroeg maar liefst 8,40 euro!! Het vliegtuig vertrekt om 8.40 uur en we hadden nog alle tijd om iets te lezen en om naar het toilet te gaan. We vertrokken op tijd en kwamen om 12.25 uur aan op het vliegveld van Santa Cruz de La Palma. (De lokale tijd is op La Palma een uur vroeger dan in Nederland).

IMG 3616 MediumHet voordeel van handbagage is dat je niet hoeft te wachten. Daarom was er ook geen wachtrij toen we onze huurauto ophaalde. De huurauto had ik van tevoren geregeld via Sunny Cars. (Prijs voor 8 dagen 179 euro). Er is wel een creditcard nodig voor de 500 euro borg. De huurauto is een Toyota Aygo 2drs. Ik kon voor 18,95 euro meer een grotere auto krijgen maar dit heb ik niet gedaan. De auto had enkele beschadigingen maar deze waren netjes aangegeven op het formulier. De tank zat vol zoals afgesproken. Toch heb ik voor de zekerheid 4 foto’s gemaakt van de elke kant van de auto en van de kilometer teller. Beneden in de kelder hebben we niemand gezien en daarom zijn we ook maar snel vertrokken op weg naar de contactpersoon die ons naar ons huisje zal brengen.

Ik heb mijn Tomtom meegenomen en het adres van onze contactpersonen ingegeven. Ook hebben we van de reisorganisatie een beschrijving ontvangen.

Onze contactpersoon woont in Los Llanos. Onderweg (LP-3) zien we een bord waarop Lidl was geschreven. En inderdaad na een korte en steile invoegstrook kunnen we over een viaduct en komen bij de enigste Lidl op het eiland. We kopen hier de boodschappen voor het weekend. Ook nemen we 5 liter drinkwater mee (het wordt niet aangeraden om het water uit de kraan te drinken).

Na een oponthoud van 20 minuten vervolgen we onze weg op zoek naar onze contactpersoon.IMG 3675 Medium

Dit was onze beschrijving:

Volg vanaf het vliegveld de weg naar Santa Cruz/Los Llanos, houd de zee rechts. U rijdt onder de startbaan door. Circa 4 km na het vliegveld is een viaduct. Vóór dit viaduct neemt u rechts afslag 2A en rijdt u over het viaduct heen. Op de rotonde gaat u rechtsaf richting Los Llanos (LP-3) volgen. U volgt de weg omhoog de bergen in. Via een tunnel komt u aan de andere kant van het eiland. De hoofdweg naar Los Llanos vervolgend, komt u door het dorpje El Paso. In Los Llanos aangekomen bij de 1e stoplichten links voorsorteren en de hoofdweg blijven volgen: Het is een brede 4-baansweg met een groenstrook van palmen in het midden. (Av. Carlos Francisco Lorenzo Navarro). Na ongeveer 300 meter links voorsorteren en linksaf slaan bij de BBVA- bank en rechts ziet u een kleine BP-benzinepomp. Dit is de Calle Gral Yagüe (LP-213). Daar rijdt u ongeveer 100 meter door totdat u aan uw rechterhand een bruin bordje Triana ziet en direkt daarna een heel mooi Gaudi-Park. Aan de linkerkant tegenover dit park ziet u een soort garage: Auto´s Repuestos PACO. Hier ontmoet u Paco die u naar het Casa Flamenca brengt.

De beschrijving klopte precies en na een keer mis hebben gereden, vinden we Paco in zijn bedrijf.

Na een korte kennismaking en uitleg vertelt Paco dat hij ons naar het huisje zal brengen. Hij reed voor en wij volgen hem op weg naar La Flamenca. Het huis bevindt zich in de bananenplantage en is behoorlijk verborgen. Ook de weg er naar toe is vrij stijl. Na ongeveer 20 minuten zijn we er.  Na een korte uitleg in het huisje ontvangen we de sleutels. IMG 3710 MediumIk vraag nog aan Paco naar een restaurant en een supermarkt in de buurt. Hij schrijft het voor me op.

La Flamenco is een paradijsje. Het huis heeft een grote keuken, twee slaapkamers en een badkamer. Buiten is een zwembad en er zijn twee ligstoelen. In de badkamer bevindt zich een sauna douche. Buiten staat een grote picknick tafel. En er is een tv en wifi.

De temperatuur op de vrijdag bedraagt 22 graden en de hemel is strak blauw. Na een halfuur liggen we al buiten te zonnen met een koel drankje. Rond 19.00 uur gaan we naar het restaurant dat Paco ons heeft gegeven. Het is meer een cafetaria maar het eten is goed. Ineke bestelt de dagschotel. Het betreft konijn en ik ga voor vis. Brood vooraf en een glas wijn en een cola voor mij. We waren 13,00 euro kwijt. "Thuis" drinken we nog een glaasje wijn en gaan op tijd naar bed omdat we er een lange maar plezierige dag hebben opzitten.

Zaterdag 27 februari 2016

We slapen uit tot 10.00 uur. Buiten is al heerlijk warm en we gaan buiten ontbijten. Vandaag willen we niet te veel ondernemen. We zitten niet zover van El Paso en gaan ’s middag naar dit stadje toe. Het is een spectaculaire weg met veel stijg- en daalmomenten en vol met haarspeld-bochten. In El Paso gaan we naar het Tourist-information. We zien aan de overkant een grote winkel. Onder het gebouw van deze Tourist-information bevindt zich een overdekte lokale markt. We bezoeken deze kleine markt en zien veel producten uit de streek.IMG 3609 Medium

Vervolgens bezoeken we de grote winkel, met een supermarkt in de kelder en een bouwmarkt, een huishoudwinkel, een speelgoedwinkel, een bakker en een kledingzaak in één. De winkel heeft de naam Hypercentro en we kopen er wat boodschappen en we lopen er ook gewoon eens wat rond om er te kijken. In het buitenland zie je vaak andere dingen dan we hier gewend zijn.

Tenslotte lopen we nog wat door El Paso.

Rond 16.00 uur gaan we terug naar ons huisje en bereiden daar ons avondeten. We hadden Lasagne meegenomen van Lidl en in de magnetron was het zo klaar. Met een heerlijk IMG 3610 Mediumglaasje wijn voor Ineke en een koud biertje voor mij aten we dit buiten met smaak. De avond besteden we aan lezen en gezellig kletsen en uiteraard een lekker glaasje wijn.

Zondag 28 februari 2016

Met de informatie van het Tourist-information wisten dat er een behoorlijke markt is op zondag in de buurt van Los Llanos. Op de weg van Tijarafe naar Los LLanos zagen we de markt. Het vinden van een goed parkeerplek was nog al lastig maar uiteindelijk zag ik iemand vertrekken en kan zijn plek innemen. Het was inderdaad een vrij grote markt, deels rommelmarkt, deels lokale producten maar ook veel antieke zaken. Leuk was de demonstratie van de glasblazer. Ook werd er ruitsuiker geperst en vermengd met rum, munt en ijs tot een koel glas Mojito. De mensen stonden ervoor in de rij! Hier ontdekken we ook dat de lokale bananen niet op de Europese markt komen omdat ze te krom en te klein zijn. Ze voldoen niet aan de eisen. Wel konden we ze op deze markt kopen. Ze smaakten erg zoet en lekker en we vinden het vreemd dat ze niet in Nederland te koop zijn.

Rond 14.00 uur besluiten we naar Puerto Navo te gaan. Een van de weinige badplaatsen met een redelijk strand. Het strand bestaat uit zwarte zand maar er is met blote voeten wel op te lopen. We gaan niet zwemmen maar genieten toch van de zeewind. Na het nuttigen van een lekker ijsje zijn we weer terug gegaan naar ons huisje. Rond 19.00 uur besluiten we om te gaan eten in hetzelfde restaurant waar we vrijdag avond ook hebben gegeten. Als we bij het restaurant aankomen, blijkt het dicht te zijn. Het schijnt dat op zondag veel winkels en restaurants gesloten zijn. We zijn op zoek gegaan naar een ander restaurant en 8 kilometer verderop hebben we een Pizza-restaurant gevonden dat open was. Hier hebben we een heerlijke vispizza gegeten. Op de weg terug hebben we ontdekt dat er bijna geen enkele lantaarnpaal langs de weg staat. Het is er echt donker. Het kost ons best wel moeite om ons huisje terug te vinden.

Maandag 29 februari 2016

Na een heerlijk ontbijt bespreken we wat we vandaag willen ondernemen. De zon scheen al weer heerlijk en we besluiten om een bezoek te brengen aan het nationaal park. We gaan op weg richting El Paso. Net voorbij El Paso maar nog voor de tunnel is de afslag naar het nationaal park. Er is een gebouw waar een permanente tentoonstelling is gehuisvest. Het blijkt dat je voor het park moet reserveren ivm de kleine hoeveelheid parkeerplaatsen. Alles blijkt de komende dagen vol te zitten. Wel kun je na 16.00 uur het park bezoeken zonder te reserveren. We besluiten om morgen na 16.00 uur het park te bezoeken. We nemen dit besluit omdat er een geheel ander weer is bij het park dan beneden bij de kust. Er staat een stevige wind en het is er bewolkt. We hebben daar niet opgerekend en besluiten morgen rond 16.00 uur met warmere kleding het park te bezoeken. IMG 3644 Medium

Bij deze plek bevindt zich ook een snelheid-camera. Voor zover we hebben kunnen ontdekken de enigste op het eiland.

We willen een supermarkt bezoeken en besluiten om door de tunnel te gaan richting Lidl. Bij Lidl doen we voor de rest van de week onze boodschappen behalve wat verse zaken zoals brood. Onderweg zagen we ook nog een Ikea. Hier hebben we echter geen bezoek gebracht. ’s Avonds hebben we gegeten bij ons huisje. Na het eten hebben we nog een IMG 3663 Mediumfikse wandeling gemaakt om de omgeving te verkennen.

Dinsdag 1 maart 2016

Deze morgen genieten we laat van het ontbijt en laten ons koesteren door de zon. We nemen nu wat tijd om te lezen of om de krant via de Ipad te lezen. Ook heb ik een berichtje gestuurd naar de Parkvogel. Binnen een uur heb ik een antwoord. Ik kan gewoon met mijn parkeerkaart afrekenen. Het bedrag blijft ook gewoon 39,00 euro. Dus het vooraf boeken, maakt het niet goedkoper.

Rond 13.30 uur na het smeren van wat broodjes vertrekken we richting El Pilar. Dit blijkt de grootste picknickplaats te zijn op La Palma. Vooral op de zondag schijnt het er druk te zijn. De weg ernaar toe is indrukwekkend. Vooral de met mos beklede lavastenen geeft het “maanlandschap” een aparte sfeer. Van beneden tot bovenaan is ongeveer 8 kilometer. Boven bij de El Pilar regent het en het is er mistroostig. We lopen er kort rond. Opvallen zijn de vele grillplekken. Er zijn verder geen mensen.

Van de El Pilar gaan we op weg naar het nationaal park. Rond 16.00 uur komen we en kunnen zonder oponthoud naar boven rijden. De kleine parkeerplaats kent nog twee vrije plekken.

Je kunt hier een wandeling om de krater Caldera de Taburiente maken. Er is een korte wandeling van twee kilometer, genaamd La Cumbrecita. Dit is imposant pad en niet geschikt voor mensen met hoogtevrees. We doen er 95 minuten over. Hier en daar zijn een paar prachtige uitkijkplekken. Terug op de parkeerplek zien we een aantal tamme raven. Ze zijn heel aanwezend en brutaal.IMG 3672 Medium

’s Avonds hebben we weer gegeten in ons vaste eetgelegenheid. Bij ons huisje hebben we heerlijk genoten van de zonsondergang.

Woensdag 2 maart 2016

IMG 3698 MediumVandaag besluiten we om naar het zuiden en het noorden van het eiland te gaan. In het zuiden zijn daar twee vulkanen te zien. De Vulcán de San Antonio en de Tenequía. De laatste vulkaan wordt nog als werkend gezien (laatste uitbarsting in 1971). Onderweg bezoeken we Las Manchas. Hier is een klein pleintje dat helemaal van mozaïek gemaakt is, La Glorieta. De stijl is van Gaudi vooral de vloer is fantastisch. Prachtige hagedissen als mozaïek en de bankjes worden geflankeerd door planten die eigenlijk sculpturen zijn. Het plein is niet groot maar zeker de moeite waard om te bezoeken. We gaan opweg naar Los Canarias, parkeren onze auto in de stad en gaan te voet naar de Vulcán de San Antonio. Deze mag belopen worden. Op het uiterste puntje heb je een mooi uitzicht over de westkant van het eiland. Op terugweg bekijken we het museum waar we veel info vinden over de vulkanen. We gaan terug en eten wat in Los Canarias en gaan vroeg in de middag naar het Noorden. We gaan naar Santa Domingo de Garafia. Een behoorlijke pittige weg om te rijden. De weg kent heel veel haarspeldbochten. De kerk was open en wat ons opviel was dat de beelden gekleed zijn. Dit gebied staat ook bekend om drakenbloedbomen. De zaden van deze boom worden gebuikt om sieraden van te maken. Het zijn geen bomen zoals we ze kennen, eigenlijk zijn het meer grote struiken. Na een lange dag gaan we terug naar ons huisje waar we nog wat langer na genieten van deze enerverende dag.IMG 3692 Medium

Donderdag 3 maart 2016

Vandaag gaan we een lange wandeling / klim maken. We rijden naar Mirador el Time. Dit is een punt met een schitterend uitzicht over een groot deel van de westkant van La Palma en op Los Llanos. Hier gaan we lopen naar beneden naar Puerto de Taracorte. In het begin is het een asfaltweg maar halverwege wordt het pas een pad met veel haarspeldbochten naar beneden gaat. Het uitzicht was geweldig, na een uur zijn we beneden. In deze badplaats rusten we uit en doen een paar boodschappen. Ook even op het strand geweest. Tenslotte gaan we nog even een drankje nemen op een terras. Uiteindelijk beginnen we weer aan de klim naar boven. Hoogteverschil bedraagt 594 meter. Ik moet eerlijk toegeven dat de klim heftig was en veel zweet heeft gekost maar uiteindelijk zijn we boven bij het uitzichtpunt aangekomen.IMG 3688 Medium

’s Avonds zijn we uit eten geweest en hebben bij thuiskomst onze spullen ingepakt. Morgen is onze laatste dag. We eindigen de dag met de laatste fles wijn. We kunnen het niet meenemen.

Vrijdag 4 maart 2016

De laatste dag alweer. De tijd is voorbij gevlogen. Na het ontbijt pakken we de laatste zaken in. Na de afwas worden de koffers in huurauto gezet. We vegen ons huisje en checken voor de laatste keer of we niets zijn vergeten. De korte broek is weer verwisseld voor de lange broek. We hadden afgesproken de sleutels op een bepaalde plek neer te leggen zodat we niet terug hoeven naar Paco. Om 9.30 uur vertrekken we in onze huurauto richting vliegveld te Santa Cruz. Net voor het vliegveld tank ik. De tank moet weer vol voordat de auto wordt ingeleverd.IMG 3707 Medium De prijs van de benzine was 84,7 cent per liter en de diesel slechts 72,4 cent. dat is nog eens goedkoop tanken! In de parkeergarage moet ik helemaal achterin zijn. Gelukkig staat er nu wel iemand te controleren. Ze maakt een rondje om de auto en kijkt naar de kilometerstand. Alles is akkoord en ze tekent de papieren. Boven hebben we de sleutels afgegeven en is onze borg weer teniet gedaan. Na het inchecken op de zelfde niveau ga je een afdeling hoger om je koffer te laten controleren. De controle was gedetailleerd en alles moet bijna separaat in de bakken. Best wel een gedoe maar het gaat om je veiligheid. Ons vliegtuig komt een kwartier te laat binnen en we zijn een half uur later dan was gepland vertrokken. De terugreis is goed verlopen. Ook in Dusseldorf kunnen we direct doorlopen  De bus die ons naar de P24 brengt staat buiten al te wachten. Het afrekenen op de parkeerplaats duurt wel lang. Ik moet mijn parkeerkaart wel 4x in de automaat stoppen. De kaart geeft steeds een leesfout aan. Uiteindelijk is het afgerekend en kunnen probleemloos vertrekken. De terugreis verloopt probleemloos en rond 21.30 uur zijn weer terug in Klazienaveen.

Meer foto's zijn te zien bij het foto-album!

Gerard en Ineke Heijnen

BeautySnakes

Hebben slangen uw interesse?
Kijk voor meer info op www.beautysnakes.nl
Nog 55 beschikbare dieren te koop!
Rhincophis01

Beautysnakes gaat binnenkort stoppen!

Casa portu

BBB&B Casa portu is gestopt.

Speciale datum

Counter - 1 jun 2018

Today 25

Yesterday 79

Week 341

Month 1206

All 124856

Currently are one guest and no members online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions

© 2022 Familie Heijnen. All Rights Reserved.